Trendbreuk vooraanmeldingen bèta en techniek

Het aantal vooraanmeldingen in de bèta- en techniekstudies stijgt voor het eerst sinds lange tijd flink ten opzichte van vorig jaar: met 5,7 procent in het hbo en met negen procent bij de universiteiten.

De trendbreuk is het sterkst in het hbo. Toch wint het bèta- en techniekonderwijs daar nog geen marktaandeel, want het totale aantal vooraanmeldingen stijgt er nog sneller, namelijk met 6,2 procent. In het wo lijkt bètatechniek wel terrein te gaan winnen; daar meldden zich in totaal 7,7 procent meer studenten aan dan vorig jaar om deze tijd.

Een en ander blijkt uit de vooraanmeldingscijfers van de IB-Groep, die geclusterd zijn door het Platform Bèta Techniek. Dit platform probeert te bevorderen dat Nederland voldoende bèta’s en technici opleidt. In een persbericht constateert het optimistisch dat zijn tussendoelstelling van vijftien procent groei ten opzichte van 2000 nu bijna is gehaald: als de stijging in vooraanmeldingen zich daadwerkelijk vertaalt in inschrijvingen dan is de instroom 12,2 procent hoger.

Het aantal nieuwe studenten in het totale hoger onderwijs lijkt sinds 2000 met ruim 22 procent te gaan groeien. Ook Avans Hogeschool heeft veel meer vooraanmeldingen dan vorig jaar. De teller stond vorige week op 25,3 procent meer vooraanmeldingen dan vorig jaar rond dit tijdstip. Omdat het nog niet om definitieve inschrijvingen gaat, kan die groei nog anders uitpakken.

Academies waarbij opvallend meer studenten dan gemiddeld zich inschreven zijn de Academie voor Gezondheidszorg in Breda, de Academie voor Sociale Studies in Den Bosch, de Academie voor Technologie en Management in Breda en Tilburg en de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu in Breda.

Achterblijvers zijn de Academie voor Bouw en Management in Tilburg, de Academie voor Industrie en Informatica in Den Bosch en de Academie voor ICT en Media in Breda. De Academie voor Pedagogisch Onderwijs heeft net als andere pabo’s in Nederland te lijden onder een veel minder grote toestroom. Het aantal vooraanmeldingen is op dit moment 13,2 procent lager dan vorig jaar.
De precieze aantallen zijn te vinden op intranet.avans.nl.[HC/HOP,PM]