Universiteiten groeien bijna allemaal

De aarde warmt op, de zeespiegel stijgt en Wageningen Universiteit wordt overspoeld met studenten. Die groeit veruit het hardst van alle instellingen in het hoger onderwijs.

Het wetenschappelijk onderwijs trekt dit jaar meer studenten. In de vooraanmeldingen bij de Informatie Beheer Groep staat de teller op acht procent hoger, vergeleken met dezelfde peildatum vorig jaar. Alle universiteiten, op Tilburg na, zien de belangstelling groeien.

Vooraanmeldingscijfers geven slechts een indicatie van de uiteindelijke verdeling van eerstejaars over de universiteiten. Dat de Universiteit Maastricht bijvoorbeeld achttien procent meer eerstejaars zou binnenslepen, geloven de zuiderlingen zelf niet. “Wij kijken naar de daadwerkelijke inschrijvingen bij onze eigen instelling”, zegt een woordvoerder. En die zouden slechts een lichte stijging van twee procent laten zien.

Maar Wageningen viert alvast feest. De voormalige landbouwuniversiteit staat 33 procent in het groen en ziet geen reden om aan de prognoses te twijfelen. Studies als voeding & gezondheid of internationaal land- & waterbeheer trekken opeens veel meer studenten. In totaal hebben zich bij de IB-groep nu 166 eerstejaars extra aangemeld.

Ook Leiden, Delft en de twee Amsterdamse universiteiten doen het in de vooraanmeldingen goed. Bij de overige universiteiten is de toename lager dan gemiddeld, maar alleen Tilburg staat voorlopig in het rood: min één procent.

Toch blijft het wachten op de definitieve instroomcijfers. Die worden meestal pas in januari bekend, als het schooljaar al bijna halverwege is. [BB/HOP]