Ambulances ondervinden hinder door parkeerproblemen Avans

Twee ambulances zijn vanmiddag opgehouden doordat er een opstopping was van auto’s bij de ingang van Avans Hogeschool aan de locatie Hogeschoollaan in Breda.

Nu de deeltijdopleidingen van Avans ook zijn begonnen, blijkt het rond drie uur onmogelijk een parkeerplek te vinden op het parkeerterrein van Avans dat is gelegen aan de Molengracht, naast het Amphiaziekenhuis. De dagstudenten zijn dan nog niet weg en de deeltijdstudenten komen rond die tijd aan.

Daardoor ontstond vanmiddag een opstopping, waardoor twee ambulances van het ziekenhuis hinder ondervonden, aldus Ad Vogels, directeur van de Dienstheenheid ICT en Facilitaire Dienst. Er is volgens Vogels ook geklaagd door de andere buren, waar studenten hun auto hadden geparkeerd. Dat is ‘ongepast’, meent de directeur, want het betreft privéterrein.

De directeur doet aan personeel en studenten een dringende oproep zoveel mogelijk met de fiets of openbaar vervoer te komen. Er wordt gewerkt aan extra parkeerplaatsen, maar voorlopig is er een tekort, meldt Vogels.

Volgens adjunct-directeur van de Academie voor Deeltijd, Piet de Keijzer, klagen deeltijdstudenten al jaren over gebrek aan parkeerplaatsen. Volgens hem kun je van deeltijdstudenten niet verwachten dat ze met openbaar vervoer komen, omdat ze meestal van hun werk komen. Hij noemt de oproep van Vogels ‘een aardig gebaar’, maar hij denkt dat het niet werkt. Volgens De Keijzer zou het beter werken als de studenten met een OV-kaart (wat niet geldt voor deeltijdstudenten), de toegang tot het parkeerterrein geweigerd wordt, zoals bij Avans in Den Bosch het geval is. [PM]