Avans en Fontys in de clinch om Verpleegkunde

Fontys heeft al verpleegkunde-opleidingen in Tilburg en Eindhoven en denkt dat de nieuwe opleiding in Den Bosch hen studenten gaat kosten. ‘We opereren op dezelfde markt, er komen niet meer studenten bij. Dit leidt alleen maar tot verdunning’, zegt een woordvoerder van Fontys in het Brabants Dagblad.

Aanvankelijk bestond tussen Avans en Fontys de afspraak dat ze in een bepaalde regio niet dezelfde opleidingen zouden aanbieden. Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans, zegt in het Brabants Dagblad dat er in de regio behoefte is aan een opleiding verpleegkunde. ‘We hebben de steun van medische instellingen in de stad, zoals het Jeroen Bosch Ziekenhuis en de GGZ’, aldus Van Kalmthout. Bovendien zou uit onderzoek gebleken zijn dat er wel degelijk genoeg studenten zijn. Avans denkt te kunnen starten met veertig tot vijftig studenten per jaar.

Het argument van Avans dat de opleiding zich specifiek richt op allochtone studenten, is volgens Fontys ‘puur window dressing’. De instelling heeft dan ook bij het ministerie van Onderwijs bezwaar gemaakt tegen de nieuwe opleiding.

Als Avans in Den Bosch met Verpleegkunde begint, dan is Fontys genoodzaakt opleidingen te starten in gebieden waar Avans al actief is, zegt collegevoorzitter Verbraak. Hij zegt nog niet welke dat zijn. Van Kalmthout denkt dat het gaat om bouwkunde in Eindhoven, een oud plan van Fontys. ‘Wij hebben al goedlopende opleidingen Bouwkunde, in Tilburg en Den Bosch, en er is een goede samenwerking met het bedrijfsleven’, zegt het bestuurslid in de krant. ‘Er is in Zuid-Nederland geen behoefte aan nog een opleiding.’

Vier jaar geleden gingen plannen om een verpleegkunde-opleiding in Den Bosch te starten niet door dankzij bezwaren van Fontys. [SW]