Beste student van Nederland

De test is speciaal ontwikkeld voor studenten en starters. Het IQ-gedeelte bestaat uit vragen, zoals cijferreeksen en analogieën. In het EQ-gedeelte krijg je situaties voorgelegd, waarbij je moet aangeven welke van de gegeven reacties je het meest aanspreekt.

Steeds vaker maken intelligentietests deel uit van sollicitaties en assessments. Onderzoek heeft uitgewezen dat de tests betrouwbaarder zijn dan referenties, cv’s en gesprekken. Maar ook je emotionele vaardigheden zijn van invloed op je carrière. Bovendien is er een verband tussen IQ en EQ. Hoe hoger je IQ, hoe hoger je EQ.

De achthonderd beste studenten mogen hun cv en motivatie sturen. Die worden beoordeeld door recruiters uit het bedrijfsleven. De beste daarvan worden uitgenodigd voor de halve finale op de Nobiles Carrièredagen. De finale is in februari op Nyenrode Business Universiteit.

De winnaar krijgt een jaar gratis studeren aan Nyenrode en een reis naar Zuid-Afrika. [SW]