Breda: Leuker dan Pinkpop

Het HBO Introfestival belooft te gaan knallen met optredens van onder andere Partysquad en Relax. Erick E, in 2006 uitgeroepen tot de beste house dj, sluit de donderdag af op de Havermarkt.

Het programma van Breda Barst doet niet onder voor Lowlands of Pinkpop. Het is namelijk gratis, het belooft geen modderpoel te worden en nu eens een keer geen gezapig optreden van Faithless. Dat heeft iedereen inmiddels wel gezien en gehoord.

Het optreden van Peter Pan Speedrock, zal de oren van menig bezoeker in ieder geval openblazen. De band maakt van de gelegenheid gebruik om veel nummers van het net uitgekomen nieuwe album Pursuit Until Capture te spelen. Of bandmascotte Dikke Dennis ook meekomt om de Motörhead-bewerking Schoppenaas te zingen blijft geheim tot 15 september.

Ze hebben dit jaar een Essent Award gewonnen, hun muziek was de tune van de Champions League uitzendingen op televisie, ze stonden op Lowlands en dit weekend op Breda Barst: Moke. Zelden heeft een Nederlandse band zo Brits geklonken als Moke. Dit is mede te danken aan zanger Felix Magin die van oorsprong uit Noord-Ierland komt. De teksten op debuutalbum Shorland gaan grotendeels over zijn jeugd daar. Muziekcritici zien de band als opvolger van U2 en Oasis, dus zeker een groep om zondagmiddag te gaan zien.

En wat zou een Bredaas festival zijn zonder lokale bands? De Breda Barst voorrondes hebben dit jaar vier acts opgeleverd die zich eindelijk voor een groot publiek kunnen presenteren. De gelukkige bands zijn de folkpunkers Stuart O’Mally & Whiskey Gullivers, soulfunkband Gravy, indiepoppers Sofa en de Nederlandse punkbelofte New Pokerface.

Sluit Peter Pan Speedrock op harde wijze de zaterdag af, op zondag heeft de organisatie gekozen voor een van de meest populaire festivalacts ter wereld: de Levellers. Ze worden de godfathers of folkrock genoemd en reizen al weer twintig jaar rond om festivals tot een feest te maken. De Levellers maken muziek om bij te drinken en te dansen, zo zeggen ze zelf. Daarin zijn ze zo goed dat ze in thuisland Engeland hun eigen jaarlijkse festival hebben opgericht, Beautiful Days genaamd. De perfecte band om twee mooie dagen in het Valkenberg park af te sluiten. [AR]