Het vergt een ijzeren zelfdiscipline, geeft coördinator Jan Baccarne van de Academie voor Deeltijd toe. ‘Het klinkt goed, geen wekelijkse colleges en in je eigen omgeving studeren, maar zo gemakkelijk is dat niet. De studenten krijgen wekelijks studeertips mee.’ Als een student een week of langer niets van zich laat horen, moet de docent actief worden en poolshoogte nemen. ‘Dan sturen we een mailtje met de vraag waar ze staan. Ze krijgen toch begeleiding van een praktijkdocent, zonder contacturen, maar via e-mail.’ En dat is wat de opleiding zo speciaal maakt.
Studenten kunnen elkaar via forums begeleiden, vragen stellen en motiveren. Daarbij kan ook steeds feedback en begeleiding worden gevraagd aan de docent. De studenten krijgen literatuur en opdrachten via internet. ‘In de startbijeenkomsten hebben ze kennis gemaakt met de digitale leeromgeving. Daarnaast was er de inhoudelijke aftrap van het eerste thema. Er zijn vier thema’s per jaar, waarbij opdrachten en oefencases verschijnen.’ Er is geen schriftelijke toetsing van lesstof. De deelnemers maken een beroepsproduct dat zij aan het einde presenteren en verdedigen.
Er is een heleboel digitaal geregeld voor de studenten via Blackboard. Het Leer- en Innovatiecentrum was betrokken bij de ontwikkeling daarvan. Specifiek voor bij e-learning is het digitale portfolio, vertelt Eky Fioole. ‘Digitaal samenwerken doe je niet als je elkaar niet kent. Dat lossen we op met het digitale portfolio: zo leren ze elkaars gezichten en ideeën kennen.’ De docenten hebben zich ook met zo’n portfolio voorgesteld. ‘Het schept een groepsgevoel. De studenten zien elkaar twee keer per kwartaal. En het helpt toch als je elkaar ook eens in het echt gesproken hebt.’
De studie is daarop ingericht: voor een deel e-learning via internet en toch af en toe naar school. Deze vorm van leren wordt ‘blended learning’ genoemd. De personen die meedoen, zijn veelal in een marketingsfunctie actief. ‘Ze kunnen de link leggen naar ervaring op de werkvloer en de leerstof. Ze kunnen alleen geen vrij krijgen voor de opleiding of zijn veel in het buitenland.’ Naast hun werk van overdag kunnen ze zich zo toch verdiepen om promotie te maken. De studie heeft een normale duur van vier jaar. ‘Maar dat is in alle gevallen anders, afhankelijk van de bagage van de student.’
Met de opleiding kan Avans straks een groter aantal studenten met hetzelfde aantal docenten bedienen. Baccarne verwacht dat in de loop van dit jaar nog meer deelnemers instromen bij het project. Dat is mogelijk, omdat de studenten toch vooral zelfstandig werken. [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?