Eerstejaars te optimistisch over financiële situatie

De eerste kosten waar studenten aan denken, zijn die van ‘leuke’ dingen zoals uitgaan, kleding, cadeautjes en andere extra’s. Ze vergeten vaak dat ze ook nog geld moeten uitgeven aan huur, energiekosten, verzekeringen en studiekosten.

Het NIBUD heeft berekend dat uitwonende studenten zevenhonderd euro per maand kwijt zijn, thuiswonende 571 euro. Tweederde van de ondervraagde studenten denkt niet meer dan zeshonderd euro per maand uit te geven.

In de praktijk zouden studenten dus elke maand honderd euro tekort moeten komen. Bezuinigen doen ze in ieder geval niet op eten. Ruim de helft van de ondervraagden is niet bereid daar minder geld aan uit te geven. Ook op studieboeken en -materialen zeggen ze niet snel te bezuinigen.

JuniorSenior Researche ondervroeg tijdens de introductieweken 1280 eerstejaarsstudenten. [SW]