Feestende studenten gewond na instorting galerij

Bij het ongeval in Arnhem vielen tien tot twintig studenten bijna drie meter naar beneden. Er vielen zes gewonden, die werden behandeld voor botbreuken, kneuzingen en snijwonden. De brandweer moest enkele andere studenten met een ladderwagen uit hun kamer helpen: de galerij was immers verdwenen.

Directeur Remco de Maaijer van Kences, de brancheorganisatie van studentenhuisvesters, is niet in paniek. Hij noemt het voorval een déjà vu. ‘In het voorjaar van 2005 zakte in Lent – bij Nijmegen – ook al een stuk of twintig studenten door de galerij van zo’n duplexwoning. De bouwinspectie constateerde toen verschillende constructiefouten.’

De bij Kences aangesloten verhuurders* ondernamen onmiddellijk actie, aldus De Maaijer. ‘De duplexwoningen horen bij het bestand noodwoningen waarmee we met hulp van het ministerie van VROM de kamernood te lijf zijn gegaan. Alle galerijen zijn nagelopen en er is meer dan 200 duizend euro geïnvesteerd in de versteviging van de panden.’ De Kences-leden hebben ongeveer vijfhonderd van deze ‘woonunits’ in beheer. Er wonen volgens De Maaijer enkele duizenden studenten.

Het pand in Arnhem is in het bezit van Nederwoon BV, een makelaar die niet is aangesloten bij Kences. Of die het rapport van de bouwinspectie heeft gekregen en het pand aan het Arnhemse Marsdiep heeft gecontroleerd op constructiefouten is nog niet duidelijk. [TdO/HOP]

*De verhuurders die zijn aangesloten bij Kences: Acasa (Nijmegen), Duwo (Delft, Leiden, Amsterdam, Haarlem, Den Haag), Idealis (Wageningen), In (Groningen), SSHN (Nijmegen), SSHU (Utrecht), Vestide (Eindhoven) en Wonenbreburg (Tilburg).