HBO Intro trekt bekijks op Bossche Markt

Het publiek werd gisteravond letterlijk opgetrommeld om naar de Markt te komen voor het tweede HBO Introfestival in Den Bosch. Een Caribische percussieband Eternity trok eerst door het stadscentrum om mensen mee naar het podium te lokken. Dat is goed gelukt, want tegen het einde van de avond kwam de bar zelfs bier tekort. Maar natuurlijk werd er meer bier bij gehaald en ontbrak het de studenten aan niets.

De namen van de artiesten waren wat minder aansprekend dan bij de Bredase editie, maar het was er niet minder gezellig om. De bar en de friettent kenden van meet af aan een drukke avond. Naast de stands van onder meer de GGD, hulporganisatie One Man en de studentenverenigingen was vooral het rodeo rijden in trek onder de nieuwe studenten. De percussieband stond in de file, maar bracht de sfeer er, iets later dan gepland, goed in. Het podium was gereserveerd voor verschillende DJ’s en feestbands. Tijdens het optreden van Lijn 7 werd de polonaise ingezet. Het slotoptreden van DJ Billy the Klit viel ook in de smaak.

Organisatorisch was Cyndra de Ruijter van Avans dik tevreden. De Markt als locatie was een vooruitgang ten opzichte van de Talent Factory, waar vorig jaar met zo’n 550 bezoekers de eerste Bossche editie plaats vond. ‘In Breda is het al dertien jaar lang een traditie en veel groter. Hier zijn de scholen kleiner en wonen er ook minder studenten op kamers. Studenten gaan dan na school naar huis en komen niet zo snel terug’, zette ze voorzichtig in. Maar de verwachtingen (duizend bezoekers) werden overtroffen.

De meeste eerstejaars hebben wel een onderkomen in de hoofdstad van Brabant weten te regelen. Zo ook Stefan Valkenswaard, die nieuw is in de stad. Hij had het prima naar zijn zin, al was het niet direct zijn soort muziek die werd gespeeld. ‘Ik hou wel van een feestje. Het is een goed initiatief, altijd leuk.’ Anders was hij toch wel naar de Markt gegaan om zijn nieuwe studiegenoten beter te leren kennen. ‘Dan waren we hier wel op een terrasje gaan zitten.’

Een groepje meiden was er al vroeg bij. Esther, Mara, Wendy en Ilse kennen elkaar nog van de middelbare school, het Elde College in Schijndel. Nu studeren ze allemaal bij Avans Commerciële Economie. Alleen Ilse koos voor Management Economie en Recht. ‘We zijn er al vanaf zeven uur en blijven tot het einde’, vermaakten ze zich opperbest. De verbaasde gezichten van de mensen op de koopavond vinden ze wel grappig. ‘Het winkelend publiek mag er ook gewoon bijkomen van mij, nog gezelliger’, lacht Wendy. [EvG]