Muziek, SOA-test en gratis tassen op HBO Introfestival

Behalve stands van onder meer banken, uitzendbureaus – waar gratis gadgets verkrijgbaar waren – konden de studenten dit jaar de SOA-test doen. Op een ouderwets paneel moesten ze  dan, zoals in het oude spel elektro, de juiste geslachtsziekte bij de juiste foto van geslachtdelen met bultjes en ander verontrustend uitziende uitslag zoeken.

Enige gêne was er volgens standhouder Emma Mulder van de GGD wel. Maar met een beetje aandringen kwamen de studenten toch. Ze kregen ook een condoom mee en informatie over de verschillende geslachtsziekten die er zijn. ‘Jongeren vanaf achttien jaar zijn een belangrijke doelgroep voor ons’, legde Mulder haar aanwezigheid op het HBO Introfestival uit.

Op de Havermarkt was het tussen zes en zeven uur 's avond al goed vol met studenten die kwamen voor de populaire band Partysquad. En ook Relax op het Kerkplein trok volop publiek. Volgens Cyndra de Ruijter, vanuit de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken van Avans betrokken bij de organisatie, was het drukker dan voorgaande jaren. ‘Ik schat dat er zevenduizend bezoekers waren, tegen zesduizend vorig jaar.’ Niet alleen het gevarieerde programma, ook een forse toename van eerstejaars op zowel de NHTV als Avans zullen daar aan hebben meegewerkt.

Er was enige vrees dat publiek rond negen uur richting De Drie Gezusters zou trekken, omdat dit café donderdagavond opende en er twee uur lang gratis drinken was. Maar die angst bleek ongegrond. Het bleef tot ongeveer elf uur gezellig druk op de twee pleinen.

Volgende week donderdag wordt het HBO Introfestival in Den Bosch gehouden. Ook daar zijn de hele avond optredens, op de Markt, met om 18.00 uur onder meer een optreden van Eternity Percussion en 22.45 uur een afsluitend concert van Billy de Klit.

Foto's van de twee festivals zijn een dag later te zien op de site van het HBO Introfestival . [PM]