Rode neusjes en veel geschreeuw

‘De kinderen van basisschool de Lindenlommer zijn de besteee!!!’ In een behoorlijke straal rond camping de Menmoerhoeve moet het gekrijs te horen zijn geweest. Basisschool de Lindenlommer uit Hoeven was vandaag te gast op het Pabokamp. De nieuwe studenten aan de Pabo in Breda moesten zelf spelletjes voor ze verzinnen. Eén ervan draaide om zo hard mogelijk te schreeuwen. Tja, dan roep je de herrie over jezelf af.

De studenten kunnen het goed aan. Ze hebben de kinderen verdeeld in drie groepen. De eerste moet de tweede groep iets toeroepen. Maar de derde groep staat daartussen zo hard te krijsen als ze maar kunnen. ‘Oh ja, leuk!’ Klinkt het meteen tussen de deelnemers. ‘Als de mensen aan de overkant elkaar niet kunnen verstaan, hebben wij gewonnen’, vertelt Laura (10) enthousiast. Ze wint, maar heeft er naderhand wel eens schorre keel van. ‘Het doet wel een beetje pijn’, wrijft ze over haar keel.

Derdejaars Lieke van den Brand en Nicole Vervloet begeleiden de creatieve eerstejaarsstudenten bij het organiseren van de spellen. De nieuwe lichting van een kleine tweehonderd man is verdeeld onder kamp rood en kamp blauw. ‘Zoals in Expeditie Robinson’, leggen ze uit. Sommige van de organisatoren van het kamp, derdejaarsstudenten, moesten de drie dagen van het kamp eigenlijk stagelopen. ‘Dat moet volgend jaar anders. De dagen die we nu missen, kunnen we later inhalen, hebben we afgesproken met de stageplaatsen.’

Na 'piraten' en 'western' is dit jaar 'jungle' het thema van het kamp. Bas (10) heeft zich er speciaal voor in een militaire outfit gestoken. ‘Het is keileuk! Vooral de bruggetjes, waarmee je bij bepaalde voorwerpen moet zien te komen’, vindt de survivalman. Studenten Sam de Man en Jasper Degenaar hebben voor het kamp een pak van de Paashaas gehuurd om de kinderen te vermaken. ‘We moesten creatief zijn hè. Het thema was jungle, dus dachten we: we nemen een dierenpak mee.’ De twee hebben het in elk geval niet koud gehad. Veel bodywarmers en truien zijn vereist voor de Pabostudenten die in de wei en in de koude wind staan met rode neuzen. Daar hadden de rennende en schreeuwende basisschoolkinderen minder moeite mee.

Als de spellen door de organisatie als geslaagd werden beoordeeld, konden de studenten punten verdienen. In dit geval: hoe meer punten, hoe meer eten. Kirsten Kneepkens heeft al honger. ‘We hebben nog maar weinig te eten gehad’, vindt ze. Maar dat moet ze dan ook zelf verdienen. ‘Het is wel superleuk, we hebben een fijne groep die niet loopt te mauwen.’ Vandaag wil ze alleen wat meer winnen om meer knakworsten te kunnen verdelen. Een toetje erbij winnen is het hoogste doel.

Docent Roy van Eert loopt gelaten rond met een drankje. Zijn nieuwe leerlingen te observeren. ‘Het is voor hen een eerste kennismaking met basisschoolkinderen.’ Naar zijn weten is er nog nooit iemand hard weggerend van het kamp. ‘Maar je krijgt soms wel een sterk vermoeden welke studenten dit niet lang volhouden’, verklapt hij. [EvG]