Stagebijlage in NRC Next

Verder vertellen (oud)stagiaires over hun ervaringen. Suédy Maurico, student aan de Kunstacademie in Breda vertelt over haar stage bij een mediaproductiebedrijf in Amsterdam.

Suédy meldt in de NRC Next bijlage dat ze naar Amsterdam wilde om een netwerk op te bouwen. Ze werd in eerste instantie aangenomen als editor stagiair om te knippen en te plakken, maar toen ze bij het productiebedrijf doorkregen dat Suédy meer kon kreeg ze ook andere opdrachten. Uiteindelijk mocht ze zelfs, samen met een andere stagiair, de clip regisseren van zangeres Dennis, die een hit schoorde met het nummer ‘Today.’
‘Ik denk dat het belangrijkste is dat je tijdens je stage opvalt, zegt de Avans student in de krant. “Maar je moet ook niet bang zijn om ja te zeggen, op je bek durven gaan. Je moet een stap naar voren durven zetten.’ Inmiddels werkt Suédy freelance bij het mediaproductiebedrijf. ‘Dat was zonder de stage niet gelukt.’

Paul Eling, coördinator neuropsychologie aan de Radboud universiteit Nijmegen, zegt in NRC Next dat het vooral belangrijk is om te bedenken wat je ná je studie wil doen. Een stage in de buurt van je tante is handig omdat je daar kunt blijven slapen maar je moet volgens Eling vooral inhoudelijk kijken. ‘Dat is veel beter voor de rest van je loopbaan.’

Dé tip voor de aankomend stagiair: kom op tijd. ‘Dat is wel handig straks tijdens je stage,’ zegt Ivo Postma van het Studentenbureau in de bijlage.
Het Studentenbureau bemiddelt in het hele land tussen studenten en eventuele stageverleners. ‘Voor stages bij bijvoorbeeld de overheid kun je beter een andere weg proberen,’ aldus Postma in de krant. Hij noemt het eigen netwerk, maar ook het vriendensite Hyves en de meer traditionele weg, via de stagecoördinator van de opleiding. Voordeel van die laatste is dat deze precies weet of de stage aan de eisen van je opleiding voldoet.

In de bijlage van de krant staat verder een spel om je POP ( Persoonlijk Ontwikkelingsplan) te kunnen maken. Het zogenoemde POPpingspel kan zinvol zijn voor het formuleren van doelstellingen voor je stageplan. Door kaartjes met eigenschappen wordt je als toekomstig stagiair gedwongen na te denken over welke eigenschappen je hebt, niet hebt of welke eigenschappen je juist teveel bezit.
Daarna verzamelt “de popper”feedback bij mensen uit zijn of haar (werk)omgeving.
Op basis daarvan weet de student waar aan gewerkt moet worden. [WvdV]