Technische Informatica scoort goed

De opleiding Technische Informatica in Den Bosch kreeg een goed van het visitatiepanel dat de opleiding in maart bezocht. In augustus ontving ze het definitieve rapport. Ze scoorde op zestien onderdelen ‘goed’ en op vier ‘voldoende’.

‘We zijn dik tevreden’, zegt Koen Brero, coördinator van de opleiding Technische Informatica. ‘We hadden wel verwacht dat het positief zou zijn, gezien de goede accreditatie-ervaringen met andere opleidingen binnen de academie, maar niet dat we op zoveel onderdelen een goed zouden scoren.’

Het visitatiepanel was onder andere zeer te spreken over het onderwijsprogramma, inzet van het personeel en interne kwaliteitszorg. ‘Dat de opleiding zelfstandig in staat is de kwaliteit te behouden, vindt het panel heel belangrijk. Als er iets misgaat, reageert de opleiding adequaat’, zegt Brero.

Ook de sfeer binnen de opleiding en de goede bereikbaarheid van docenten worden als grote pluspunten gezien. Opvallend goed vond de visitatiecommissie de integratie van project- en competentiegericht onderwijs in een technische omgeving zonder dat het ten koste gaat van kennis die studenten opdoen.

Dat wiskunde niet als vak wordt gegeven, maar is geïntegreerd in vakken waar wiskunde wordt toegepast, vond het visitatiepanel wel een pijnpunt. ‘Ze vroegen zich af of de opleiding daardoor wel technisch genoeg kon blijven. De studenten zijn juist wel te spreken over de integratie van wiskunde in andere vakken, maar de commissie was niet overtuigd.’ [CB]