Veel digitaal les op basisscholen

In het voortgezet onderwijs is dat maar de helft en heeft elf procent zelfs nog nooit met een computer gewerkt. Dit blijkt uit de Vier in Balans Monitor 2007 van Kennisnet, ICT op school. Het doel van de monitor is om scholen in het basis- en voortgezet onderwijs informatie te verschaffen over de integratie van ICT op school.

In het basisonderwijs worden computers het meest gebruikt voor oefenprogramma’s en bij huiswerkopdrachten. In het voortgezet onderwijs gebruiken leerlingen de computer bij het maken van werkstukken en als hulpmiddel bij het zoeken naar informatie. De verwachting is dat het aantal leraren in het voortgezet onderwijs dat de computer gebruikt bij het lesgeven in 2009 is gegroeid naar 71 procent.

Het percentage leerlingen van elf tot vijftien jaar die op school niet met internet werken, daalde van 30 naar 23 procent. In vergelijking met 2006 (36 procent) hebben leraren in 2007 (40 procent) het iets vaker in de gaten als leerlingen informatie van internet kopiëren. Dit betekent dat 60 procent van de leraren plagiaat dus nog niet doorheeft. Het volledige rapport van de Vier in Balans Monitor 2007 is te zien op ictopschool.net/onderzoek. [EvG]