Vooroordelen over gamers kloppen

Volgens onderzoeksleider Mark Griffiths van de International Gaming Research Unit (IGRU) van de universiteit rekent het onderzoek af met de vooroordelen over nerdy computergamers, en zullen die uiteindelijk verdwijnen. Uit het onderzoek blijkt immers dat de meeste gamers in de buurt van hun familie spelen en best vriendschappen sluiten.

Hij kreeg echter weerwoord van een andere professor, Margaret Robinson. Volgens haar verdwijnt het stereotype beeld niet, omdat het simpelweg klopt.

Robinson ziet het spelen van een computerspel als het lezen van een boek: een mogelijkheid om aan de dagelijkse realiteit te ontsnappen en de belevenissen van een ander te volgen. Net als veel lezers willen gamers helemaal niet dat hun kostbare speeltijd onderbroken wordt door sociale activiteiten. Het is juist de solo-activiteit en de mogelijkheid om volledig in het spel op te gaan, die gamen zo aantrekkelijk maakt, denkt Robinson.

Alle vooroordelen over gamers zijn dan ook juist, denkt de professor. Ze gaan echter alleen op, zolang er gegamed wordt. Stopt het spelen, dan komen de in zichzelf gekeerde asociale gamers weer tot leven en worden er sociale activiteiten ondernomen, vertelt Robinson.

Dat lijkt te kloppen, al worden vriendschappen wel het liefst gesloten met medegamers. Hun favoriete gespreksonderwerpen: computergames. [RS]