Waarschuwing voor foutparkeerders

‘Pas op: de politie houdt de situatie nauwgezet in de gaten. Foutparkeerders worden beboet of weggesleept.’ Het was even slikken toen de automobilisten, die niet in de vakken geparkeerd stonden, deze boodschap kregen. Of misschien ook niet, zoals enkele van deze flyers in de berm verraden. Geregeld staan er auto’s vanwege de drukte naast de vakken en dus in principe op de weg.

In de folder kregen zij tips om het parkeerprobleem, dat vooral de maandagen treft, te verminderen. Zo staan alle circa 900 parkeerplaatsen in de buurt van Avans op een kaartje aangegeven, tot een loopafstand van maximaal tien minuten. Studenten en medewerkers worden aangespoord om met de fiets of het openbaar vervoer te komen en te carpoolen. Ook kunnen zij beter op rustigere tijden komen. Xplora is doordeweeks tot tien uur ’s avonds geopend, staat daarbij aangegeven.

Avans is bezig er honderd parkeerplaatsen bij te krijgen vanaf 1 november aanstaande op het terrein van Defensie. Op de Hogeschoollaan komen er vanaf 1 januari 2008 in elk geval vijftig plaatsen bij. Deze uitbreiding zou eigenlijk al sinds het begin van het schooljaar verwezenlijkt zijn. Aanvankelijk kreeg Avans te horen dat er geen kapvergunning nodig was voor bomen die in de weg stonden. Inmiddels blijkt dit wel het geval en moet alsnog worden gewacht op de gemeente tot de vergunning is verleend.

Verder wil Avans het busvervoer naar de Hogeschoollaan verdubbelen, zoals komende december in elk geval in de spits gebeurt. Andere ontlastende mogelijkheden worden nog nader onderzocht. [EvG]