Avans op twee na slimste hogeschool

De online test bestaat uit een IQ- en een EQ-gedeelte, die speciaal zijn ontwikkeld voor studenten en starters. IQ en EQ vormen samen de Q-Masterscore. De gemiddelde score van alle Avansstudenten die tot nu toe hebben meegedaan is 202. Avans is daarmee nog in de race voor de titel ‘slimste hogeschool van Nederland’.

Universiteiten scoren overigens hoger dan hogescholen. Instellingen buiten de Randstad behalen meer punten dan die in de grote steden. De gemiddelde score van mannen en vrouwen is gelijk.

De achthonderd beste studenten mogen hun cv en motivatie sturen. Die worden beoordeeld door recruiters uit het bedrijfsleven. De beste daarvan worden uitgenodigd voor de halve finale op de Nobiles Carrièredagen, op 29 en 30 november in de Jaarbeurs in Utrecht. De finale is in februari op Nijenrode Business Universiteit.

De uiteindelijke winnaar krijgt een jaar gratis studeren aan Nijenrode en een reis naar Zuid-Afrika. [SW]