Eerste brede basisboek Social Work

Er was tot op heden nog geen handboek waarin het brede spectrum van Social Work in Nederland aan bod komt. Niet alleen de verschillende opleidingen zoals Maatschappelijk Werk & Dienstverlening, Sociaal-pedagogische Hulpverlening & Culturele & Maatschappelijke Vorming komen voorbij. Het boek geeft ook informatie over onderwerpen als luisteren en activeren, methodisch werken en beroepscompetenties.

Naast de ontstaansgeschiedenis van Social Work, dat begint met de kloosterorden in de middeleeuwen, is er ook aandacht voor actuele onderwerpen binnen het werkveld. Rick Kwekkeboom, lector Vermaatschappelijking in de Zorg bij Avans, heeft samen met Ria Wijnen een hoofdstuk geschreven over meedoen in een participatiemaatschappij. Wijnen heeft ook een hoofdstuk geschreven over vergrijzing en ontgroening.

‘We hopen dat het boek standaard gebruikt gaat worden door Social Work studenten, dus ook die van Avans’, zegt Wijnen. Of dit daadwerkelijk gebeurt ligt aan de desbetreffende docenten.

Het Basisboek Social Work, Mensen en meedoen, wordt uitgegeven door Boom onderwijs. Op 4 oktober wordt het boek gepresenteerd bij de locatie van Hogeschool Utrecht in Amersfoort. [AR]