Emmy-nominatie voor oud-student Mark de Cloe

Valse wals is een filmbewerking van drie voorstellingen. De film gaat over een man en een vrouw die elkaar ontmoeten in een broeierig zeemanscafé. Jaren later zijn ze terechtgekomen op het bankstel en kijken ze alleen nog maar televisie. Pas als ze oud zijn, gaan ze naar buiten en herontdekken elkaar weer aan zee, waar ooit hun liefde begon.

Liefde is het favoriete onderwerp van Mark de Cloe. ‘De liefde is alles en vervolgens niets . Het is als een perpetuum mobile; het geeft energie, is spannend en is iets wat altijd doorgaat en nooit overgaat’, zegt De Cloe in een interview met Punt in 2005. Al eerder koos de regisseur in zijn korte filmgedichten Boy Meets Girl Stories de liefde als thema.

De Cloe studeerde twee jaar aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost in Breda. Daarna stapte hij over naar de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

Op 19 november wordt in New York bekendgemaakt of Valse wals in de prijzen is gevallen. [CB]