Films kijken voor studiepunten

De Film Course is verplicht voor alle studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving uit Breda. Voor hen wordt een speciaal programma georganiseerd.
Voor studenten van andere opleidingen is de zaal van het Chasse Cinema op dinsdagavond gereserveerd.

Voor het thema film en censuur is gekozen omdat filmmakers al vanaf het begin van de filmkunst (1895) vaak te maken hebben gehad met censuur. Producenten kunnen aanpassingen van het script eisen en overheden kunnen verbieden om films in de bioscopen te vertonen.

Het cursusprogramma bestaat onder andere uit de korte film ‘Cut’ (2004) van Roysten Tan. Een hilarische satire op de filmpraktijken in Singapore.
Verder wordt ‘La battaglia di Algeri’( ‘The battle of Algiers’)van Gillo Pontecorvo vertoond. Deze Algrijns -Italiaanse film uit 1966 toont de beide zijden van de Algrijnse vrijheidsstrijd. Deze film werd beloond met de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië.

Als laatste staat het politiek getinte ‘Viva Zappatero!’ van Sabina Guzzani ( Italie, 2005) op het programma. Guzzani is actrice en imiteerde in een satirisch programma Berlusconi. Hoewel het pas de eerste aflevering was, werd het programma door staatszender RAI van de buis gehaald. Hierop besloot Guzzani dat haar land klaar was voor een documentaire over corruptie, censuur en satire.

De Film Course kost 15 euro. De studenten van de Bredase kunstacademie moeten zich vóór 28 november aanmelden bij René Bosma. Studenten van andere opleidingen kunnen zich aanmelden en betalen bij Chassé Cinema. [WvdV]