Informaticadocenten bezorgd over beperkte ruimte

Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch is gegroeid. Er zijn meer studenten en docenten. En dat is te merken. Op piekmomenten is het er vol. Studenten en docenten moeten dan zoeken naar een plekje om te werken. Academies die kleiner zijn geworden, zoals de Academie voor Industrie & Informatica (AI&I), moeten docentenkamers afstaan aan academies die in omvang zijn toegenomen. De directie van AI&I heeft twee grote werkkamers ingeleverd. Dat betekent dat de docenten, die hun plek zijn kwijtgeraakt, worden verdeeld over de andere werkkamers. Op kamers met vier docenten of zes docenten komt een extra werkpek.

In de academieraadsvergadering van vanochtend uitten docenten van de informaticaopleidingen hun bezorgdheid. ‘Informaticadocenten kunnen niet zo gemakkelijk naar een andere computer in het gebouw omdat ze speciale software op hun eigen computer hebben. Met meer mensen op een kamer neemt de drukte toe. Mensen kunnen zich minder goed concentreren. Van docenten hoor ik dat ze dan toch meer thuis gaan werken. Maar dan komt de bereikbaarheid van docenten in het geding’, zegt Rob Willemsen, voorzitter van de academieraad.

Met de nieuwbouw in Den Bosch is het probleem wellicht over drie jaar opgelost, maar zolang kan niet gewacht worden, vindt docentlid Jan Brouwers. ‘Misschien kunnen er tot die tijd containers achter de hogeschool worden geplaatst voor de lessen. De klaslokalen in het gebouw kunnen dan worden omgebouwd tot werkkamers’, oppert Brouwers.

De academieraad wil gaan kijken of dezelfde problemen ook bij andere academies spelen. [CB]