Laatste symposium Fysiotherapie door vierdejaarsstudenten

In totaal kwamen 104 stagebegeleiders, docenten en oud-docenten op het symposium af. Ook derdejaarsstudenten Fysiotherapie waren uitgenodigd, maar die lieten veelal verstek gaan. ‘Waarschijnlijk omdat het laat op de dag is en er geen studiepunten mee te verdienen vallen’, stelt Marloes Kraijen van de organisatie. Het evenement was geheel georganiseerd door vierdejaarsstudenten, zij hielden ook de presentaties in acht groepen van acht studenten.

Onderwerpen die aan bod kwamen, waren onder andere een uiteenzetting van technologische ontwikkelingen en in hoeverre fysiotherapeuten een rol kunnen spelen bij obesitas. De kick-off ging over de meerwaarde van echografie in de Fysiotherapie, een hot item. ‘Echografie is betrekkelijk nieuw in het vak, maar kan van invloed zijn op de diagnostiek en behandelingen’, vertelt spreekster Margot IJpelaar.

Het was het laatste symposium, want het past niet in het nieuwe curriculum. De lichting studenten vanaf komend schooljaar heeft het competentiegericht onderwijs gevolgd, dit symposium paste daar niet in. Student Athal Pals betreurt het dat er een einde komt aan de traditie. ‘Het is toch elk jaar met zo’n honderd vakgenoten een goed bezochte dag geweest.’ [EvG]