Terug naar overzicht

Lectoraat maakt studenten meer betrokken bij ICT

Na een periode van drie jaar kwam er afgelopen vrijdag een einde aan het lectoraat van Thiadens. Tijdens een lezing met de titel ‘ICT service management en het HBO’ maakte hij zijn resultaten bekend. Hij kreeg daarbij de lectorenketen omgehangen door Van Kalmthout. ‘Het is bijzonder dat dit aan het einde gebeurt, maar we hebben er bewust voor gekozen. Thiadens neemt afscheid, maar laat een belangrijk theoretisch concept achter. Die resultaten willen we laten beklijven in het dagelijks onderwijs. Daarom nemen we hem juist nu op in de kring van lectoren.’

In het eerste jaar werd de ICT op HBO-instellingen geëvalueerd. Ook Avans zelf is onder de loep genomen. De kenniskring ontwikkelde verder analyse tools, middelen waarmee tests en onderzoeken konden worden gedaan op ICT-gebied. Volgens Thiadens duurt het wel een paar jaar voordat de tools echt werken.

‘We hebben een leeromgeving gemaakt die je veel verder kunt automatiseren. Uit het lectoraat wil de Academie voor ICT & Media een klein researchinstituut maken om het onderzoek te integreren in het onderwijs.’ Door een aantal bedrijven aan de hogeschool te binden, kan worden onderzocht hoe ICT zich ontwikkelt. ‘Elke drie jaar kun je evalueren wat er is gebeurd’, stelt Thiadens.

Hij benadrukte dat het vak ICT service management abstract is. Door het met de praktijk te vermengen, wilde hij het veel minder abstract maken. ‘Studenten gingen bij bedrijven kijken hoe ICT service management uitgevoerd werd in de praktijk. Ze konden meedenken over zaken die goed en fout gaan en hoe bedrijven daarmee omgaan.’ De conclusie van de lector is dat studenten meer betrokken raken bij het vak, door ze bij de praktijk te betrekken.

ICT was vaak aanbod gestuurd, maar de maatschappij en klanten bleken inmiddels eisen te stellen. Er komen steeds meer shared services, de diensten komen hierdoor op een hoger niveau en zijn goedkoper omdat ze gedeeld worden. De laatste jaren is het zo dat bedrijven met de vraag komen, die ICT’ers moeten invullen. ‘Eerst hoor je wat bedrijven willen hebben, dat ga je inrichten, ontwikkelen en exploiteren.’ Het heeft hem zelfs stof opgeleverd voor zijn volgende boek. ‘Dat ga ik vanuit de vraagkant schrijven, want die bepaalt welke ICT-voorzieningen er op termijn komen.’ [EvG]

Meer lezen?