Meedenken over Amerikaans winkelcentrum

De 65 studenten gaan zich bezig houden met de shopping mall in de module projectontwikkeling. ‘Studenten onderzoeken welke functies het winkelcentrum zou moeten hebben, hoe het gebouw eruit moet zien en welke uitstraling past bij de omgeving’, vertelt coördinator Kees Kemps.

De module wordt gegeven in samenwerking met de gemeente Tilburg. Zij zorgen ervoor dat studenten de juiste informatie krijgen voor het maken van onder andere een risicoanalyse.

Een onderdeel van de module is dat de studenten in verschillende groepen worden onderverdeeld. ‘Zij spelen verschillende type ontwikkelaars, bijvoorbeeld beleggers of financiële instellingen. Ze onderzoeken ook meerdere economische scenario’s en de effecten daarvan op de komst van het winkelcentrum’, zegt Kemps.

‘De projectontwikkelaars die het project gaan uitvoeren zullen gastcolleges geven en onze studenten brengen aan het einde van het traject een brochure uit met daarin een architectuurprijsvraag’, zegt Kemps.

De studenten zijn alleen betrokken bij de initiatieffase. ‘De gemeente zal alles ook door een professioneel bureau laten uitzoeken, maar ze zijn wel degelijk benieuwd naar de conclusies van studenten’, zegt de projectcoördinator. [AR]