Robbert Dijkgraaf nieuwe president KNAW

Dijkgraaf, universiteitshoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, geniet wereldfaam als natuurkundige en is lid van het Innovatieplatform. Daarnaast is hij een bevlogen popularisator van de wetenschap en schrijft hij columns voor NRC Handelsblad.

Daarin blijkt hij over een scherpe pen te beschikken. In de krant van afgelopen zaterdag haalde hij uit naar ‘ambtelijke bonentellers’ en ‘de geest van het radicaal conservatisme’ in het onderwijs. Met dertig anderen had hij een advies geschreven over de herziening van de tweede fase van havo en vwo. Dat advies is door de staatssecretaris Van Bijsterveldt in zijn geheel naar de prullenmand verwezen.

In 2003 ontving Dijkgraaf de Spinoza-premie, het hoogste Nederlandse eerbetoon voor wetenschappers. Daarmee financierde hij de website www.proefjes.nl, waar kinderen vanaf een jaar of acht leuke proefjes kunnen vinden om zelf uit te voeren.

De Akademie, een invloedrijk genootschap voor Nederlandse topwetenschappers, kiest in principe iedere drie jaar een nieuwe president. Om het evenwicht tussen de disciplines te bewaren, komt de president twee termijnen achtereen uit de afdeling ‘letterkunde’ en daarna twee termijnen achtereen uit de afdeling ‘natuurkunde’. In die twee afdelingen zijn alle vakgebieden ingedeeld.

‘De KNAW speelt een bijzondere rol in de samenleving’, vindt Dijkgraaf, die zeer vereerd is met zijn uitverkiezing. ‘Zij is niet alleen forum, stem en geweten van de wetenschap, maar vertegenwoordigt ook haar ziel.’

Van Oostrom reageert verheugd: ‘Dat iemand van deze statuur en leeftijd bereid is gevonden het presidentschap te vervullen, wil ik graag beschouwen als een teken dat het goed gaat met de tweehonderdjarige KNAW.’ [BB/HOP]