Student is ongewenste huurders zat

Liplijn ging als eerstejaars op kamers in Tilburg en regelde met de verhuurder dat hij voor de andere kamers in het pand alles zou regelen van contracten tot klussen. ‘Dat ging zo goed, dat ik dit ook ging doen voor andere verhuurders van studentenhuizen’, zegt Liplijn. De student had de smaak te pakken en ook winkelverhuur kwam erbij.

‘In een van de winkelpanden in Eindhoven viel de politie binnen. De huurder had een wietplantage. Onder andere de waterschade aan het pand was enorm en is niet te verhalen op de verzekering.’ Liplijn had al eerder slechte ervaringen met het pand dat een tijdje gekraakt was toen de keukenwinkel die erin kwam failliet ging. Allemaal kosten voor de verhuurder.

‘Het is momenteel niet na te gaan voor een verhuurder of iemand in een ander pand een wietplantage heeft gehad, niet op tijd betaalde of illegale feesten gaf’, zegt Liplijn. De stichting van de derdejaars student moet daar verandering in brengen. Vanaf januari kunnen vastgoedverhuurders in een register op internet nagaan of een potentiële huurder geregistreerd is als ongewenst.

Woningbouwcorporaties, gemeentes en makelaars kunnen ook personen laten registreren. Liplijn is op dit moment bezig met het opzetten van de database. ‘Ik heb zelf geen tijd om alles bij te houden, dus ik moet twee of drie personen aannemen’, zegt hij.

De student krijgt volop steun voor zijn initiatief bijvoorbeeld van woningcorporatie Wonen Breburg die hem een kantoorplek heeft aangeboden. ‘Het idee is geboren uit mijn eigen ervaringen en zal vooral bekostigd worden door sponsoring.’ Hierbij valt onder andere te denken aan juristenkantoren.

Het is niet zo dat iedereen zomaar de gegevens in kan zien. Verhuurders krijgen een persoonlijke inlogcode en wachtwoord, ze ondertekenen een gedragscode en van elke firma kan maar een persoon in het register. Dit alles ter bescherming van de privacy.

Liplijn zal vanaf januari zijdelings betrokken zijn bij NMOH. ‘Ik zal best af en toe langs gaan om te kijken hoe de zaken gaan, maar ik moet ook naar colleges.’ [AR]