Tilburgse student wint STAALprijs met computermodel

Francke heeft voor zijn afstuderen een computermodel ontwikkeld dat het gedrag voorspelt van een staalconstructie en zijn verbindingen bij een ‘natuurlijke brand’.

De jury oordeelde dat het model van de oud-student heel zinvol is omdat in de toekomst het gedrag bij ‘natuurlijke brand’ uitgangspunt zal zijn voor de brandveiligheidsberekeningen. Francke heeft, in de ogen van de jury, een betrouwbaar computermodel ontwikkelt dat kostbare brandproeven kan vervangen.

Gerry Schoonen en Gijs Hoeijmans, afstudeerders van de opleiding Architectuur in Tilburg, hebben bij de STAALprijs een eervolle vermelding ontvangen voor hun ontwerp van het Holland House 2012.

In het ontwerp van de oud-studenten voor het gebouw, dat zou moeten dienen als feestcomplex voor Nederlanders tijdens de Olympische Spelen in 2012, vormt water een belangrijke bron van inspiratie. Schoonen en Hoeijmans willen dat Nederland haar kennis op het gebied van watermanagement uitdraagt. Dit maken zij zichtbaar door stalen spanten in de vorm van een enorme golf.

De jury toonde twijfels bij de realiteitszin van het ontwerp, maar was blij met het initiatief om installatie en staalconstructie te integreren. Het idee verdiende verdere verdieping en uitwerking.

Elk jaar schrijft de vereniging Bouwen met Staal de STAALwedstrijd uit voor studenten bouwkunde en civiele techniek aan hogescholen, technische universiteiten, academie van bouwkunst en de opleiding Staalconstructeur BmS. [AR]