Uit de hand gelopen ontgroeningen bestraft

De ontgroening van het Delftsch Studenten Corps wordt steeds harder en dat is moreel onacceptabel, vindt het bestuur van de TU Delft. Daarom krijgt de vereniging dit jaar minder bestuursbeurzen.

Onder de kop ‘Abu Ghraib aan de Schie’ schreef een boze vader drie weken geleden een opinieartikel voor NRC Handelsblad, waarin hij fulmineerde tegen de ontgroeningspraktijken van het DSC. Zijn zoon kreeg een rauw ei in zijn mond geduwd en moest in ijswater zitten. Hij werd geslagen, uitgescholden en van zijn slaap beroofd. Dat ging vroeger anders, herinnerde de vader zich, oud-lid van hetzelfde corps.

De TU Delft stelde een onderzoek in. Niet alle feiten konden worden bewezen, zegt het bestuur, maar het voorval met het ei schijnt te kloppen. Bovendien werden sommige studenten vastgebonden met tape in een kooi opgesloten. Een aantal studenten kreeg te maken met fysiek geweld en verregaande vernedering, concludeert het college van bestuur.

DSC-bestuursleden met directe verantwoordelijkheid voor de introductieperiode, waaronder de senaat, krijgen dit collegejaar geen geld meer. In totaal zijn er 144 van de 384 maanden afgetrokken. Ook worden de formele contacten opgeschort.

Het corps wil plannen voor verbetering maken, maar de TU Delft wilde de voorstellen niet afwachten. Daarvoor waren de voorvallen te ernstig. Bovendien werden er in voorgaande jaren ook al incidenten gemeld. Dat schaadt het imago van de Delftse academische gemeenschap, vreest het bestuur.

Het DSC wast zijn handen voorlopig in onschuld. De vereniging heeft naar eigen zeggen geen grond gevonden voor de zware beschuldigingen, ‘afgezien van een kleiner incident waartegen toen onmiddellijk maatregelen zijn genomen’.

De praeses van de Nijmeegse studentenvereniging Carolus Magnus moet in december voor de rechter verschijnen. De officier van justitie vervolgt hem voor het urenlang opsluiten van een vrouwelijke student.

Dat meldt de website van het Nijmeegse universiteitsblad VOX (www.voxlog.nl). Roel van den T. zou samen met een ander Caroluslid, dat eveneens is aangeklaagd, zes uur lang een vrouwelijk bestuurslid van de rivaliserende studentenvereniging Ovum Novum hebben belet de Carolus-sociëteit de verlaten. Een grap, vond de vereniging destijds. Van den T. was toen nog geen praeses.

Maar het slachtoffer zag er de lol niet van in en deed aangifte. Na uitgebreid vooronderzoek is het Openbaar Ministerie nu tot vervolging overgegaan. Van den T. had dat niet verwacht, zegt hij tegen VOX. [BB/HOP]