Vrouwelijke advocaten zorgen voor statusdaling beroep

Van de advocaten met nul tot vijf jaar ervaring is 51 procent vrouw, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de Nederlandse Orde van Advocaten. Onder rechters en officieren van justitie neemt het aantal vrouwen nog harder toe. Van de sollicitanten voor de vervolgopleiding voor rechter of officier, was 70 procent vrouw.

Paul Jansen, hoogleraar management en organisatiekunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, doet onderzoek naar vrouwen in de advocatuur. Hij stelt dat mensen kritischer worden als veel vrouwen een ‘traditioneel mannenberoep’ hebben. ‘Mensen trekken zich wat aan van beeldvorming, dat is bekend. Een manager is een man. Dat geldt ook voor een advocaat en een chirurg’, zegt Jansen in Spits.

Dat is ook van invloed op de studiekeuze van jongeren. Een beroep kan een loser image krijgen. Dat is bijvoorbeeld ook gebeurd in het basisonderwijs. In 1980 was de helft van de leerkrachten vrouw, nu is dat 80 procent. Er zijn tegenwoordig maar weinig jongens die kiezen voor de pabo, 15 procent van de pabo-studenten is man.

Andere beroepen die te maken hebben met een opmars van vrouwen zijn die van huisarts en apotheker. [SW]