Agenda Plasterk opnieuw uitgesteld

Het ministerie van OCW zoekt de benodigde middelen nog altijd op de eigen begroting. ‘Maar het gaat om erg veel geld. Het is dus een complexe puzzel waarvoor we meer tijd nodig hebben. Naar verwachting zijn we binnen nu en twee weken klaar’, zegt een woordvoerder van minister Plasterk.

Plasterk zijn plannen met het hoger onderwijs aanvankelijk rond de zomer presenteren. In de ‘strategische agenda’ wordt onder meer een voorstel gedaan voor een nieuw bekostigingssysteem. In hoeverre de extra investeringen in het lerarentekort die plannen beïnvloeden, moet nog blijken.

Koepelverenigingen VSNU en HBO-raad en studentenorganisaties ISO en LSVb deden minister Plasterk onlangs al een uitgebreide suggestie voor bekostiging. Daarin krijgen studenten alle tijd om hun opleiding te voltooien voor het standaard collegegeld van ongeveer 1500 euro. Pas als ze na voltooiing van hun bachelor en master aan een nieuwe studie beginnen, mogen instellingen een hoger tarief rekenen. [TdO/HOP]