Bestuur had geen vertrouwen meer in directeur DMCS

Bestuursvoorzitter Harry Koopman had gisteren tijdens een bijeenkomst met het personeel heel wat uit te leggen over het besluit van het bestuur om DMCS-directeur Paul Appel op non-actief te zetten.

Koopman vertelde dat Appel het bestuur er niet van kon overtuigen dat hij het goed deed. ‘DMCS heeft binnen Avans Hogeschool, al dan niet terecht, niet zo’n goede naam. Daarvoor moest een verbeterplan komen. Dat vonden wij niet overtuigend.’ En dat gold ook voor het businessplan 2008. Daarnaast was er een begrotingstekort. Het waren aanleidingen om het vertrouwen in directeur Paul Appel op te zeggen. ‘Dat soort dingen gaat vaak op gevoel. Er was een groeiend gevoel van onbehagen’, zei Koopman, die er niet meer over los wil laten, omdat nog een juridisch traject volgt.

Voor het personeel sloeg het vertrek van de directeur in als een bom. Appel was sinds april 2006 directeur van de dienst. Tijdens de laatste ‘DMCS-ochtend’, vorige week donderdag, waarin al het personeel bij elkaar was, heerste juist het gevoel dat de dienst op de goede weg was. Er is afgelopen jaar geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering en de dienst heeft een andere structuur gekregen.

De sfeer leek gisteren gelaten, maar sommige medewerkers reageerden emotioneel. ‘Wat wij ook doen, hoe hard we ook werken, het is nooit goed’, zei een medewerker. ‘Waarom weegt het gevoel van drie mensen van het bestuur zwaarder dan dat van de zestig mensen van de dienst?’, vroeg een andere medewerker aan Koopman. En ‘heeft de Raad van Bestuur zich wel afgevraagd wat zo’n beslissing betekent voor mensen?’

Volgens Koopman kan de Raad van Bestuur niet anders dan ingrijpen als het fout dreigt te gaan. Hij voegde eraan toe dat ‘het allemaal wat zakelijker is geworden’. ‘De tijd dat aan het eind van het jaar maar moest blijken of er een tekort was of niet, is voorbij.’

Koopman legde desgevraagd uit dat de interim-directeur die nu aangetrokken gaat worden, geen speciale taken krijgt. Hij wordt slechts de overbrugging tot een nieuwe directeur is aangenomen. Tot de interim is aangesteld, is adjunct-directeur Ineke de Schepper waarnemend directeur en verantwoordelijk voor de dienst.

Enige verontwaardiging was er over de timing van het nieuws. Zaterdag is het open dag en moeten alle DMCS-medewerkers weer klaarstaan om Avans Hogeschool zo goed mogelijk te verkopen aan nieuwe studenten. De Schepper merkte op dat het team professioneel genoeg is om zaken van elkaar te scheiden. [PM]