‘Collegegeld verhoging voor lerarentekort’

Dagblad De Telegraaf meldde dit gisteren op basis van ‘Haagse bronnen’. De beurs voor masterstudenten zou 150 miljoen opleveren. Ook het mbo, het voortgezet onderwijs en het basisonderwijs zouden moeten bijdragen om het begrotingsgat te dichten. Met hoeveel het collegegeld omhoog zou gaan, is onduidelijk. Het ministerie wil niet reageren op de berichtgeving.

Drie weken geleden verbood een ruime kamermeerderheid minister Plasterk op voorhand om de basisbeurs weg te bezuinigen. Het moet nog blijken of dit verbod ook geldt als alleen de basisbeurs voor masterstudenten wordt afgeschaft.

Volgens de voorzitters van de studentenorganisaties LSVb en ISO is er geen directe aanleiding voor het krantenbericht. Er wordt al weken gespeculeerd over de bezuinigingsmogelijkheden die Plasterk resten. Maar de bonden houden wel ernstig rekening met de mogelijkheid dat dit de kern is van het voorstel dat hij volgende week in de ministerraad gaat verdedigen.

Inmiddels hebben bijna 35 duizend mensen de petitie getekend dat het miljard voor het lerarentekort niet ten koste mag gaan van studenten en het hoger onderwijs.

Begin september presenteerde een commissie onder leiding van SER-voorzitter Rinnooy Kan haar rapport over de aanpak van het lerarentekort. Daaruit bleek dat er jaarlijks ruim een miljard euro extra nodig is om het beroep weer aantrekkelijk te maken. Plasterk omarmde het rapport en kondigde meteen aan dat hij het bedrag uit zijn eigen budget zou betalen. [TdO]