Duizenden alumni bij elkaar op Hyves

Afgelopen april meldde ze zich aan op Hyves. Fokkema wilde als uitstroomcoördinator, waar het alumnibeleid onder valt, weten hoe het de oud-studenten verging. Ze nodigde niet alleen oud-studenten uit om vrienden te worden, maar ook huidige studenten van de opleidingen Commerciële Economie, International Business and Languages en Small Businesse and Retail Management.

De 150 alumni die ze heeft verzameld, heeft ze doorgesluisd naar de Hyve van de Academie voor Marketing. ‘Meestal besteed ik een uur of twee per week aan Hyves. Ik informeer bij oud-studenten hoe het met ze gaat en wat ze aan het doen zijn.’ Ze is van plan om er een student op te zetten, die de Hyve verder kan uitbreiden.

Inmiddels is er een uitgebreid netwerk ontstaan van studenten en oud-studenten. Oud-studenten zoeken er stagiairs voor bedrijven waarvoor ze werken. ‘Een student die in 2004 is afgestudeerd en nu in Spanje werkt, vroeg of wij stagiairs hebben. Een ander die werkzaam is bij L’oréal kwam met dezelfde vraag. Maar ook studenten die op zoek zijn naar een afstudeeropdracht vinden die via de oud-studenten.’

Ook op Linkedin, een online businessnetwerk van professionelen, heeft Fokkema afgestudeerden gevonden. Daar vindt ze mensen die al wat langer zijn afgestudeerd. [CB]