Economen vinden moeilijk een baan

Dat blijkt uit het tweejaarlijkse rapport van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in Maastricht. Er zijn meer dan voldoende economen, schrijven de onderzoekers. De vraag is intussen lager dan het aanbod. Hetzelfde geldt overigens voor hbo-afgestudeerden aan sociaal-culturele opleidingen.

Verder ziet de arbeidsmarkt er juist gunstig uit voor afgestudeerde hbo’ers en wo’ers. Ruim zestig procent van de universitaire studenten volgt een opleiding met een goed tot zeer goed perspectief. Onder hbo’ers is dat 45 procent. Dat is een enorme sprong ten opzichte van de vorige voorspellingen, toen respectievelijk 27 en 18 procent in de groep ‘goed tot zeer goed’ zat.

Vooral afgestudeerden in de technische richtingen hebben de banen voor het uitzoeken en ook groene opleidingen als milieukunde doen het goed. In het algemeen verwacht het ROA dat de arbeidsmarkt harder zal groeien dan het aantal werkzoekenden. Vooral in de technische en pedagogische beroepen ontstaan tekorten.

Toch accepteerden veel recent afgestudeerden afgelopen jaar een baan onder hun niveau. Dat gold voor één op de drie universitaire economen en voor bijna de helft van de afgestudeerden van sociaal-culturele studies of letterenopleidingen. Onder hbo’ers komt zulke onderbenutting een stuk minder vaak voor. Alleen de hbo’ers van ‘groene’ opleidingen vallen uit de toon: een kwart van hen werkte in 2006 onder zijn niveau.

Mannen blijken baanzekerheid, sociale status en carrière belangrijk te vinden. Vrouwen hebben meer oog voor het maatschappelijk nut van een baan, de vrije tijd en de mogelijkheden voor de combinatie van werk en gezin, constateert het ROA. [BB/HOP]