Franse studenten opgepakt

Op de poster wordt Sarkozy ervan beschuldigd 15 miljard aan de allerrijksten te geven en steekt hij zijn middelvinger op naar de studenten. De politie vond het een belediging. Of dit een landelijke campagne was, wilden de agenten weten. En of ze wel een vergunning hadden om de posters te plakken. Overigens worden de studenten niet vervolgd.

Het Franse hoger onderwijs is gratis en de universiteiten zijn ouderwetse staatsinstellingen. Sarkozy wil dat de universiteiten moderniseren. Het bestuur zou minder stroperig kunnen. Wat hem betreft mogen ze ook studenten aan de poort gaan selecteren. Nodeloos te zeggen: de studentenbonden zijn het niet met hem eens.

Sarkozy zelf heeft ooit gezegd dat hij liever voor het exces van de karikatuur dan het exces van de censuur zou kiezen. [BB/HOP]