Gehandicapte studenten bundelen krachten

Het Empowerment Platform is bedoeld voor studenten die wel wat extra hulp bij hun studie kunnen gebruiken. De leden van het platforum gaan verschillende activiteiten organiseren. Bijvoorbeeld een workshop over solliciteren met een handicap of een grote manifestatie waarin het platform vertelt van hun bestaan. Hierbij wordt geprobeerd de beeldvorming rondom studenten met een beperking te veranderen.

Ton Kalkers, studentendecaan in Den Bosch, is deelprojectleider van het Empowerment Platform. Nu zit het project nog in de experimentele fase. “Ik heb nu een groep van vier studenten waarmee we het platform gaan starten’, zegt Ton. Ze hebben allemaal verschillende handicaps.

Hoeveel studenten met een handicap Avans telt is moeilijk te zeggen. Dat komt vooral omdat ‘onzichtbare handicaps’ als het chronische vermoeidheid syndroom ME ook onder de noemer ‘beperking’ valt . Onder beperking worden alle motorische, zintuiglijke, psychische en chronische aandoeningen verstaan die blijvend van aard zijn.

Het idee van het Empowerment Platform is afgekeken van de Hogeschool Rotterdam. Daar bestaat het al sinds 2004. [WvdV]