‘Meer aandacht voor rekenen op hbo-v’

Uit onderzoek bleek dat bijna de helft van de verpleegkundigen niet goed genoeg kan rekenen. Hbo’ers kwamen daarin trouwens wel beter voor de dag dan mbo’ers. Vakbond NU’91 noemt de cijfers toch ‘zorgelijk’. De vakbond houdt de hbo-opleidingen in de gaten, maar denkt dat de rekenfouten in het werk niet alleen te maken hebben met de slechte rekenvaardigheid. Ook de hoge werkdruk zou een rol spelen.

CNV Publieke Zaak wil bij het Ministerie van Volksgezondheid aandacht vragen voor beter rekenonderwijs binnen verpleegkundige opleidingen. Controle van berekeningen door een collega zou volgens de vakbond al veel fouten helpen voorkomen. ‘Het is van belang dat verpleegkundigen beter rekenonderwijs krijgen. Het gaat wel om leven en dood’, stelt woordvoerder Jan Spijk tegenover vakblad Nursing.

De organisatie Landelijke Opleidingen Verpleegkundigen legt de schuld bij het basisonderwijs. Het rekenonderwijs zou op de basisschool van te slechte kwaliteit zijn. Zo hebben studenten van de beroepsopleidingen bij binnenkomst al een te laag niveau. [EvG]