Nieuwe kunstacademie op dak van techniekhal

Het plan is om de nieuwe academie boven op de techniekhal te bouwen. Binnen de Akademie voor Kunst en Vormgeving/ St. Joost was er de vrees dat de nieuwe kunstacademie een verlengstuk zou worden van het hogeschoolgebouw in Den Bosch. Maar daar is absoluut geen sprake van, zei Van de Vijver gisteren tijdens de academieraadsvergadering. ‘De kunstacademie krijgt een markant gebouw.  Het is juist de bedoeling dat het kleur geeft aan het grijze imago van de hogeschool.’

De Raad van Bestuur heeft onlangs besloten dat er nieuwbouw komt voor de kunstacademie in Den Bosch. Eerst waren er nog plannen om een bestaand gebouw, ergens in de buurt van de hogeschool, te renoveren. Maar geen enkel gebouw voldeed aan de eisen. Daarna kwam het idee voor nieuwbouw aan een plein aan de Onderwijsboulevard. Maar ook dit plan is afgeschoten. Onlangs hakte de Raad van Bestuur de knoop door en besloot dat er wordt gebouwd op de grond van Avans Hogeschool.

Het is de bedoeling dat het nieuwe gebouw een oppervlakte van in totaal 7000 vierkante meter omvat. Volgens Van de Vijver is het belangrijk dat het een eigen gezicht krijgt en dat de eigen cultuur behouden blijft. ‘Anders gaan we eraan.’ Ook moet maximale flexibiliteit kunnen worden geboden aan docenten en studenten.

Aan de achterzijde van de hogeschool wordt bijgebouwd om het groeiende aantal studenten en docenten van de andere academies op te vangen. Het streven is om de nieuwbouw en de verbouwing in 2012 gereed te hebben. [CB]