Nieuwe RUG-voorzitter doet het voor 176 duizend euro

In september stuurde minister Plasterk de raad van toezicht van de RUG nog een waarschuwende brief: bij de zoektocht naar een nieuwe collegevoorzitter moest men geen gouden bergen beloven. Minister Plasterk zou de raad zelfs schorsen als het inkomen zou uitkomen boven het jaarsalaris van de minister-president. Poppema’s salaris voldoet aan de voorwaarden, al zijn de pensioenpremies en werkgeverslasten niet bij de 176 duizend euro opgeteld.

De opvolger van Simon Kuipers is op dit moment vice-voorzitter van het Universitair Medisch Centrum Groningen en decaan van de geneeskundefaculteit. Poppema studeerde en promoveerde aan de RUG: hij volgde de opleiding geneeskunde en schreef  een proefschrift over Hodgkin’s Disease (lymfklierkanker). Hij werkte onder meer bij de University of Alberta in Canada. [TdO/HOP]