NS kortingskaart voor ex-studenten stuit op privacy wetgeving

Het inleveren van de OV-jaarkaart, enkele dagen na afloop van de studiefinanciering, is voor veel studenten een ‘emotioneel moment’, schrijft het ministerie van Verkeer & Waterstaat in het actieplan Groei op het spoor. Studenten zijn ‘gehecht’ aan hun OV-jaarkaart en hebben vaak nog geen auto. Minister Eurlings wil dat het aantal treinreizigers jaarlijks met vijf procent toeneemt en beschouwt ex-studenten daarom als een belangrijke doelgroep.

De Nederlandse Spoorwegen denkt aan een gratis voordeelurenkaart of enkele dagen vrij reizen. Het kabinet wacht het voorstel af, maar trekt voor deze regeerperiode alvast vijftien miljoen euro uit.

Een probleempje is de privacy-wetgeving. De NS kan niet zomaar alle namen en adressen van de IB-groep krijgen. De overheid wil deze ‘barrière’ slechten. [BB/HOP]