‘Ondernemerschap moet je ervaren’

Studenten van de Lovensdijkstraat 61 die omstreeks drie uur argeloos hun fiets op wilden halen, keken verbaasd op. Voor de fietsenstallingen werd er door drie rood geschilderde danseressen en een jongleur gespeeld met vuur. Onder veel belangstelling en met wat hulp van het publiek ‘Ik verbrand mij toch niet he?’, gaven zij op spectaculaire wijze het startschot voor de opening van The Basement. Dat is de ruimte bij Avans in Breda waar studenten en medewerkers hulp kunnen krijgen bij het oprichten van een eigen onderneming.

‘Ondernemerschap is iets wat je ervaart, iets waar je bij wilt horen’, sprak Liz Chermin, directeur van de Academie voor Marketing en Business Management in Breda, de aanwezigen toe. ‘Als je The Basement bezoekt en praat met de studentondernemers raak je zelf ook geïnspireerd.’

Ad Schenkels, projectleider Starterslift bij Avans, voelde zich gisteren vooral een winkelier. ‘Je hoopt dat er zoveel mogelijk mensen langskomen om je product, in dit geval The Basement, te zien.’ Volgens hem is het een plek waar jonge bedrijven kunnen beginnen en kunnen groeien. ‘Ik ben vooral trots op de mensen die het durven, ondernemer worden.’

Nadat Schenkels en Chermin vijfhonderd zwarte en oranje ballonnen laten knallen, was het tijd voor de aanwezigen om de trap af te gaan en The Basement te bekijken. Studentondernemers vertelden daar over hun product en hoe zij studie en ondernemen combineren.

Elders in de Lovensdijkstraat werden diverse workshops gegeven. Peter ter Horst, lector Innovatief Ondernemen, legde uit dat er meer bij een onderneming komt kijken dan alleen een briljant idee. Aan de hand van bijvoorbeeld de digitale schaakklok vertelde hij dat een ondernemer het product in de markt moet kunnen zetten en moet onderzoeken welke afspraken hij met klanten kan maken.

‘Bovenal is ondernemen vertrouwen op je intuïtie. Anderen kunnen denken dat jouw idee geen kans van slagen heeft en zien misschien alleen maar risico’s. Maar zij hebben niet de kennis en het vertrouwen dat een ondernemer wel heeft in zijn product. Uiteindelijk gaat het om dat onderbuik gevoel’, vertelde Ter Horst.

De bij de workshop aanwezige studenten met een idee, lieten weten blij te zijn met de informatie die de lector gaf. ‘Alle beetjes helpen als je zelf een onderneming start.’ [AR]