Terug naar overzicht

Studenten lokken met leuke prijzen

Aanstaande studenten international business & management van de CHN (hoofdvestiging Leeuwarden) maken kans op een trip per limousine naar de Franse Champagne, de opleiding media & entertainment management looft ‘een dag als filmregisseur’ uit en pabostudenten die graag in het middelpunt van de belangstelling staan mogen een avondje ‘stand-uppen’ in het Amsterdamse Comedy Café. De hoofdprijs is een studiereis naar Zuid-Afrika, waar de CHN een vestiging heeft.

Dat komt de CHN op een gepeperde brief van minister Plasterk te staan. ‘Het kiezen van een studie moet niet afhangen van dit soort loterijen. Daar is het veel te belangrijk voor’, laat hij via een woordvoerder weten. Plasterk wil duidelijkheid over de precieze gang van zaken. ‘Als de prijzen door het bedrijfsleven zijn gefinancierd, is er weinig tegen de actie te doen. Maar we kunnen de instelling in elk geval wijzen op haar verantwoordelijkheid.’

Collegevoorzitter Robert Veenstra van de CHN vindt alle commotie rond de campagne ‘prachtig’. ‘Sinds de kranten vol staan hebben we drie keer zoveel hits op onze site. Ik kan me geen betere free publicity wensen.’ Ook van de ministeriële aandacht is hij niet geschrokken. ‘Ik weet nog niet wat Plasterk precies wil, maar als hij bang is dat we publiek geld gebruiken voor de actie kan ik hem geruststellen: alle prijzen worden betaald door het bedrijfsleven.’

Voor de HBO-raad is dat een belangrijke nuance. De koepelorganisatie is niet enthousiast over de reclamestunt. ‘Maar dit is wel een logisch gevolg van het systeem in Nederland’, zegt een woordvoerder. ‘Hogescholen zijn met elkaar in competitie en maken reclame. Wat ons betreft kan dat, zolang de acties maar niet te veel afleiden. Er is gelukkig ook veel veel onafhankelijke studiekeuze-informatie beschikbaar, dus iedereen kan een weloverwogen beslissing nemen.’

Volgens Veenstra hebben de acties van CHN op zich geen invloed op de studiekeuze. ‘Het is niet zo dat scholieren pas voor een prijs in aanmerking komen als ze zich voor een opleiding inschrijven. Iedereen die naar de open dag komt, dingt mee. En natuurlijk: het is marketing. Als de minister daar problemen mee heeft, moet hij dat voor het hele hbo verbieden. Daar zou ik totaal geen moeite mee hebben.’

‘Twee jaar geleden hadden ze Ali B bij de NHTV’, zegt Krista van Berkel van de Diensteenheid Marketing Communicatie en Studentzaken die onder andere de open dag organiseert. Avans kiest er bewust voor geen ludieke acties te houden tijdens de open dag.  ‘Wij kiezen voor eerlijke voorlichting. Daar moet de focus op liggen. Je hoort wel eens van studenten dat ze bij andere scholen gelokt worden met optredens.’ Tijdens de open dag van morgen dus geen ritjes in een limousine. ‘We beperken ons tot het meegeven van een stok kaarten en een bakje pepernoten’, vertelt Van Berkel. Scholieren die de Avansbrochure hebben aangevraagd en de uitnodiging voor de open dag morgen meenemen, krijgen ook tien gratis sms’jes. [TdO/HOP, AR]  

Meer lezen?