Zet je in voor de Tassenbol of jatrophanoot

Een team van studenten kan zich bijvoorbeeld inzetten voor Het Koninklijk Instituut voor de Tropen dat een project opgezet heeft in Mali waarbij biodiesel wordt geproduceerd uit de jatrophanoot. Deze noot wordt niet geproduceerd op akkers waarvoor regenwoud gekapt is, maar groeit aan heggen die Malinese boeren al langs hun huidige akkers hebben geplant.

Maar je kunt ook promotie doen voor de ‘Tassenbol’, een initiatief van Caroli Buitenhuis. Mensen doen hun overtollige plastic tassen hierin bij de kassa, voor hergebruik door mensen die een tas vergeten zijn.

Uit in totaal 238 inzendingen heeft een vakjury 16 deelnemers geselecteerd, verdeeld in vijf categorieën: duurzame bedrijfsvoering, duurzame dienst of product, productietechnologie, internationale samenwerking en duurzame maatschappelijke initiatieven. Het is de bedoeling dat teams van studenten een initiatief kiezen en daarvoor de promotie verzorgen. De studenten krijgen hiervoor een eigen pagina op de website van Het Ei van Columbus waar filmpjes, foto’s en verslagen op gezet kunnen worden.

In maart 2008 beslist de vakjury, mede op basis van het werk van de studenten, welk initiatief het Ei van Columbus wint en het daarbij horende bedrag van 62.500 euro. Inschrijven voor de studentenwedstrijd kan hier. [AR]