‘Help, mijn brommer zuipt’

Aan de Professor Cobbenhagenlaan in Tilburg zijn felle motorgeluiden te horen. In een uithoek van de parkeergarage onder het Avans-gebouw staat een groep scholieren van het 2College rond een scooter op een rollerbank. Grote rookwolken komen uit de uitlaat van het afgeragde scootertje. ‘Iemand heeft olie in het blok laten lopen, daarom rookt het zo’, verklaart een van de scholieren. ‘Volgens mij is het gewoon sabotage’, denkt zijn kameraad.

Sinds januari zijn de, destijds 4-havo, nu 5-havo-scholieren bezig met het project. Ze werden verdeeld in drie groepen, die allemaal dezelfde opdracht kregen. Ze moesten een milieuvriendelijke biobrandstof maken. Gekozen werd voor alcohol, dat je zelf makkelijk kan maken. Door middel van vergisting en destillatie hebben de scholieren geprobeerd om de puurste alcohol te krijgen. Een van de groepjes is er, naar eigen zeggen, zelfs in geslaagd om honderd procent pure alcohol te maken.

Om te zorgen dat de scooters op alcohol kunnen lopen moesten de scholieren zelf aanpassingen maken aan de motor. Zo moesten ze de sproeier in de carburateur vervangen, zodat er meer brandstof in de motor kwam. Ook moesten ze een destillatieapparaat maken. Gelukkig kregen zij hierbij hulp van docenten en studenten van Avans.

Eén van de doelen van het project is om de scholieren kennis te laten maken met het onderwijs bij Avans. Feliks de Vroomen, coördinator van het Avans-Omo project: ‘Het is ontstaan toen er een paar jaar geleden veel onvrede was over het grote aantal uitvallers in de propedeuse. Wij zijn toen met de scholen rond de tafel gaan zitten en daar is toen dit project uitgerold.’

Het project valt bij de middelbare scholieren in goed aarde. Zij krijgen drie uur in de week les bij Avans en moeten daarnaast ook in hun vrije tijd bij elkaar komen. ‘Ik heb nu wel een beter idee hoe het eraan toegaat op het hbo’, vertelt een van de jongens. ‘Het werken in groepjes en het vergaderen was nieuw voor ons. Maar het bevalt me wel. Ik ben zelfs van plan om werktuigbouwkunde te gaan studeren bij Avans, mede dankzij dit project.’

Het project eindigde met een test in de parkeerkelder. De drie teams hadden allemaal 100 ml van hun destillaat meegenomen dat diende als brandstof. Het team dat de langste afstand aflegde met hun alcohol zou de winnaar zijn. Het team dat won legde met hun 100 ml brandstof ruim 3,6 kilometer af. Een verbruik van 1 op 36, toch heel aardig voor zelf gestookte alcohol.

Van het winnende groepje zijn drie van de zes scholieren van plan om bij Avans te gaan studeren. Volgend jaar begint het project opnieuw, met een nieuwe lichting havo-studenten. [TS]