Ingezonden brief: reageer met naam

De nieuwe site van Punt is actueel ingericht. Ik doel daarbij op het in één keer overzichtelijk hebben van de nieuwste berichten en de reacties daarop. Met name deze laatste tekenen de actualiteit van het bericht omdat het aantal reacties symbolisch is maar vooral de inhoud van de reactie geven momentele achtergrondgedachten of belevingen weer. Toch heb ik de behoefte openbaar te reageren op de reacties die anoniem, of goed bedoeld, slechts met een voornaam worden ingestuurd.

Ik zie geen enkel nut je naam niet te vermelden bij je reactie. Het versterkt zelfs de mening omdat de schrijver hierbij ook aangeeft vanuit welke hoek hij reageert. Het is immers anders als een student, docent of manager vanuit de eigen opleiding of dienst reageert of het juist een breed gedragen gevoel is van instemming (compliment) of afkeuring (kritiek) doordat vanuit verschillende vestigingen bijvoorbeeld een reactie gegeven wordt.

Maar ik vind het goedkoop een reactie te geven met een "Wil zitten" of  "Hoeveel" als het gaat over exorbitant geprijsde stoelen die aangeschaft zijn. Maar het kan nog erger "Een iemand" die zomaar durft te reageren over een kwalitatief oordeel wat betrokken Avans-mensen via een onderzoek over derden opstelden. (Deze reactie is inmiddels door de redactie van Punt verwijderd-red.)

Dat de schrijver zijn inbreng daarmee verlaagt tot een ongenuanceerde uitspraak, feitelijk kretologie of demagogie is voor rekening van haar. Maar ik wil de kwaliteit van Punt graag het niveau laten behouden dat het zich verworven heeft, en dat correspondeert niet met anoniem reageren. Een naam onder een inzending versterkt de boodschap, geeft aan dat je er voor uitkomt en geeft daarmee gewicht aan de reactie.

Redactie overweeg het niet meer plaatsen van anonieme reacties, of het weghalen van niet ondertekende reacties op de site. Mede collega's en studenten van Avans Hogeschool stuur je reactie in en kom uit voor je mening. Gebruik de kracht van het woord waarvoor het geschikt is.

Feliks de Vroomen, medewerker van Avans