‘Opleidingsvereniging’ leidt tot grote betrokkenheid

De opleiding fysiotherapie van de Hogeschool Zuyd is de eerste in het hoger onderwijs die zich ‘excellent’ mag noemen van onderwijskeurmeester NVAO. Voorzitter Karl Dittrich toonde zich vorige week tijdens een bezoek opnieuw onder de indruk: ‘Hier heb ik voor het eerst een professional community in de praktijk gezien. Er is een nieuwe vorm van betrokkenheid gecreëerd door de wijze waarop studenten en docenten de opleiding samen vormgeven.’ Ook de voorzitters van de studentenbonden LSVb en ISO die hem bij het bezoek vergezelden, staken hun bewondering niet onder stoelen of banken.

Een absoluut succesnummer in Heerlen is de samenvoeging van de traditionele opleidingscommissie en de studentenvereniging tot een nieuw orgaan: de opleidingsvereniging. Deze bestaat uit zes commissies, uiteenlopend van de commissie die een uitzwaaifeest organiseert vlak voordat de studenten uitzwermen naar hun afstudeerprojecten, tot en met de vertegenwoordigingscommissie. Daaruit put de opleiding leden voor onder meer de medezeggenschapsraad. Er zitten zelfs studenten in de examencommissie van fysiotherapie. Alleen als de privacy van individuen in het geding is, doen ze niet mee aan de vergaderingen. Het aantal aanmeldingen voor alle commissies is ongekend hoog (‘voor dertig plaatsen melden zich negentig studenten aan’) en ook de docenten steken er veel extra tijd in.

LSVb-voorzitter Lisa Westerveld reageerde licht jaloers: de docenten van haar eigen opleiding filosofie zouden zich nooit lenen voor een sportdag. ‘Het verbaast me dat de docenten hier zo actief zijn.’ Haar collega Bastiaan Verweij van het ISO zou het toejuichen als het model van de opleidingsvereniging ook elders in de praktijk zou worden gebracht. Wel tekent hij aan dat de kans op zoveel saamhorigheid groter is in Heerlen dan in een aantrekkelijke studentenstad als Amsterdam of Groningen. [HC/HOP]