’s Nachts leren is contraproductief

Voor het onderzoek werden 120 studenten in de staat New York gevolgd. Van deze groep heeft bijna zestig procent minstens één keer de hele nacht geleerd. De studenten die wel eens een nachtje doorhalen hadden een gemiddelde GPA van 2,9, terwijl de studenten die gewoon hun slaap pakten een gemiddelde van 3,1 hadden. De maximale score is 4,0.

Het onderzoek is uitgevoerd door Pamela Thacher, assistent-professor Psychologie aan de St. Lawrence University. Volgens Thacher daalt ’s nachts het concentratievermogen en het vermogen om dingen te onthouden. ‘Niemand denkt meer helder om vier uur ’s nachts. Je denkt van wel, maar je bent het helemaal niet meer’, aldus Thacher.

Er waren wel een aantal uitzonderingen onder de studenten. Een minderheid van de studenten die vaker een nachtje doorhaalde behaalde toch goede resultaten. Volgens Thacher had dit te maken met het feit dat hun ‘biologische klok anders is ingesteld.’ [TS]