Spinning benefiet levert 28.000 euro op

Twee maanden geleden heeft de 44-jarige Dirk te horen gekregen dat hij een ernstige vorm van hersenkanker heeft. Volgens dokters van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam is hij in Nederland uitbehandeld. In Duitsland kan hij wel behandeld worden met een nieuwe, dure methode op het gebied van stamceltherapie. Die wordt door de verzekering echter niet vergoed.

Eén behandeling kost 2600 euro en Dirk gaat drie keer in de week naar Keulen om behandeld te worden. ‘Dat is voor een normaal mens niet te betalen’, zegt IBL-student Marlies. Daarom heeft zij met haar vriendengroep de stichting ‘Alles voor Dirk’ opgericht. Ze willen zoveel mogelijk geld inzamelen voor de dure behandeling in Duitsland.

Met de 28.000 euro die zaterdag 8 december in vijf uur tijd bij elkaar gefietst is, kan de eerste sessie behandelingen worden betaald. ‘Die is over drie weken afgerond’, vertelt Marlies. ‘Dan wordt gekeken of de behandelingen zijn aangeslagen en of ermee doorgegaan wordt.’ De kans dat iemand door de behandelingen geneest is 7 procent, de kans op levensverlenging is 70 procent.

‘Dirk was erg onder de indruk van wat we voor hem gedaan hadden’, zegt de IBL-student. ‘Op dit moment voelt hij zich goed. Hij is wel wat dikker geworden. Hij was heel sportief, maar sporten gaat nu niet meer.’

Een vriend van Dirk houdt op hyves een blog bij over het verloop van de behandelingen. Mensen die de stichting willen steunen, kunnen dat doen door geld over te maken op rekeningnummer 1367.87.215 t.n.v. Alles voor Dirk te Maassluis. [SW]