Tachtig procent studenten slikt pillen tijdens tentamens

Regionaal ziekenfonds CM Midden-Vlaanderen onderzocht bij drieduizend studenten van de Gentse universiteit en de Arteveldehogschool hun tentamenstress. Daaruit blijkt dat negen op de tien kampen met stress, van oververmoeidheid tot slaapstoornissen. Bovendien slikt 80 procent van de studenten medicijnen om dat te verhelpen.

Opvallend is dat vrouwen meer naar slaap- en kalmeermiddelen grijpen en dat mannelijke studenten meer hun toevlucht nemen tot stimulerende of pepmiddelen. Meer dan de helft van de jongeren komt via hun ouders in aanraking met de middelen.

Studenten nemen om verschillende redenen medicijnen: om de stress te verminderen, hun prestaties te verhogen of om hun zenuwen de baas te kunnen. Ook buiten de examenperiode zoekt nog 17 procent van de ondervraagden heil bij medicatie. [CB]